Een Louis Vuitton is een LV tas met een grote T

Je maakt er nog altijd goede sier mee: met een Louis Vuitton. We hebben het hier over de tas der tassen. Niet omdat het de duurste is, maar omdat het de meest karakteristieke tas is. Alhoewel de prijs er ook niet om liegt. Het verhaal. 

Het is 1854 als Louis Vuitton in de gaten heeft dat als de gegoede burgerij dankzij de industriële revolutie met de stroomtrein of per schip wil gaan reizen, wat in die tijd bij de betere klasse in zwang is, dat niet af kunnen doen met een plunjezak met spullen of loodzware kisten. Hij gaat goed draagbare koffers en handtassen maken.

Dat hem dat geen windeieren legde, is inmiddels duidelijk omdat we nu weten dat vijf generaties later nog altijd een Vuitton aan het hoofd van de zaak stond. We hebben het dan over Patrick Louis Vuitton. In 2012 volgde Michael Burke hem op en was er voor het eerst geen familielid in de top van het Vuitton huis aanwezig.

Er kwam ook een Louis Vuitton kledinglijn

Inmiddels weten we dat Vuitton het niet bij tassen en koffers alleen heeft gelaten. Er kwam ook een kledinglijn. Vanaf 1997 kennen we de Marc Jacobs ontwerpen voor de dames. In 2000 volgde er een collectie voor mannen.

Terug naar de tassen. Wie kent niet de bekende koploper van Vuitton: de Louis Vuitton Speedy tas uit 1932. Dit werd een ware klassieker. Iedereen kent we de typische bruin-okerkleurige Louis Vuitton tas. Deze tas is beschikbaar in vier verschillende groottes, van 25 tot en met 40 centimeter, en wordt geproduceerd in verschillende stijlen. Natuurlijk kwam er ook een limited uitgave om de liefhebbers nog gretiger te maken.

Louis Vuittons gaat flink met de tijd mee, maar de tassen nieuwe stijl hebben allemaal nog iets van die eerste legendarische exemplaren. Ofwel de print is hetzelfde, de kleur of het logo komt je tegemoet.

Met een budget van drieduizend euro kun je heus een Louis Vuitton kopen

Je moet je zo’n tas kunnen veroorloven. Het nog altijd ‘not for Tom, Dick and Harry’. Een mini Dauphine handtas kost je nog altijd een slordige 2260 euro. En dat is echt de duurste niet. Maar met drieduizend euro als budget heb je flink wat keuze. Dat dan weer wel.

Je hebt een escape en dat is een Louis Vuitton vintage via Marktplaats in de wacht slepen. Ze zijn er, maar ook dan moet je er een paar honderd euro voor uittrekken. De Speedy wordt zelfs nog aangeboden. Het geeft in ieder geval aan dat de tassen onverslijtbaar zijn en zelfs als de rits niet meer zo lekker loopt, is er vraag naar een secondhand Vuitton.

Een Louis Vuitton is kostbaar, maar deze koop je voor het leven

De tas is kostbaar, maar dan heb je ook wat want hier is sprake van vakmanschap. Bovendien kun je er zeker van zijn dat de tas niet uit de mode raakt. De kracht van een goed ontwerp zit echt die tijdloosheid. Een Louis Vuitton koop je voor het leven, ook anno 2020.

Je maakt er altijd een statement mee. Je zegt met een Vuittontas dat jij het waard bent zo’n tas te dragen. Het dwingt op de een of de andere manier respect af en je laat ermee zien dat je smaak hebt (en geld). Met andere woorden: een Louis Vuitton tas is een welkome aanvulling op je voorkomen of je image, zoals je wilt. Wat dan nog rest is je er zelf goed bij voelen, wat die buitenwereld er ook maar van vindt. Wie het erop waagt met een Louis Vuitton over straat te gaan, weet heel goed wat ze doet. Daar mag of eigenlijk moet je van genieten.

pexels photo 3661622

Rihanna ging aan de haal met een ‘lelijke’ Louis Vuitton

Een ander aspect van het dragen van een Louis Vuitton is dat je je daarmee kunt meten met de groten der aarde. Celebs zoals Beyoncé en Rihanna hebben er graag eentje aan hun onderarm hangen. Zelfs als het gaat om de handtas die Marc Jacobs in elkaar zette uit vijftien andere Vuittontassen. Het werd volgens veel mensen een oerlelijke tas, maar als Rihanna overstag gaat, dan kan niemand achterblijven. Dan is niets meer lelijk. Er werden er overigens maar 24 van gemaakt. Bingo! Daar wordt de tas alleen maar duurder van. Gevolg: een prijskaartje van bijna vijfendertigduizend euro werd eraan gehangen.

Het kan nog gekker, want ook een Vuitton heeft concurrentie. Van Hermès bijvoorbeeld die de duurste tas ter wereld ontwikkelde. Vuitton gooide er een tas tegenaan die vijfenveertigduizend euro moest kosten. Gemaakt van krokodillenleer en met een bijzonder design.

De overtreffende trap is de Pumpkin van Louis Vuitton. Een tas van goud en zwarte hars in de vorm van een pompoen. Ontwerper Yayoi Kusama liet zich inspireren door de kleine avondtassen uit de jaren dertig van de vorige eeuw. De tas is ooit verkocht voor meer dan een ton, maar tegenwoordig zal deze nog veel meer geld opbrengen, want dit bedrag is uit 2012. Een goede investering dus. Het zal je dan ook niet vreemd in de oren klinken dat tassen inmiddels beleggersobjecten kunnen worden. Een Louis Vuitton leent zich daar uitstekend voor.

Pas op: er zijn neppers van Louis Vuitton (en zo herken je de echte)

Dat brengt ons op het volgende: neppers! Dat kan natuurlijk niet uitblijven, maar kenners weten hier wel raad mee. Een echte Louis Vuitton is gemaakt van bewerkt canvas en afgewerkt met runderleer. Dat moet je kunnen voelen. De stiksels worden met de hand gedaan, en zo vakmatig dat de afstand tussen de stiksels overal gelijk is. Het is echt precisiewerk. Het is al met al handwerk, vakwerk en klasse. Let ook goed op de print en het logo, dat wordt nooit doorsneden. Dus alle letters blijven intact, op zowel de buiten- als de binnenkant. Sluitingen en gespen en dergelijke worden gemaakt van hoogwaardig brass metaal, dat na verloop van tijd een mooie gloed krijgt. Alles is altijd netjes afgewerkt en er staat een code op met een jaartal en letters.

Ga je investeren of zoek je een mooi vintage exemplaar, let er dan op dat je niet een nagemaakte Louis Vuitton treft. In alle andere gevallen is zo’n tas zijn geld waard. Vakwerk vraagt om ervaring, studie en focus. Dat neemt veel tijd en alle mogelijke investeringen. Daar wordt in deze wereld voor betaald. Geen niemendalletjes voor Louis Vuitton. Een tas van Louis blijft een tas met een grote T.

Jeroen Feitsma
Jeroen Feitsma

Jeroen is al jarenlang actief in de Fashion E-Commerce. Als manager van o.a. Thebagstore.nl en Regenjas.nl is het “mode “ wat bij Jeroen door de aderen stroomt. Naast zijn passie voor mode is hij erg actief op zijn eigen linkedin profiel. Hier is hij vooral geïnteresseerd in hoe andere bedrijven uit de mode branche de zaken aanpakken of innoveren. Zijn Linkedin account gebruikt hij daarnaast ook om Thebagstore.nl & Regenjas.nl bij ondernemers en zelfstandigen onder de aandacht te brengen. Naast zijn werk is Jeroen geïnteresseerd in sport en koken. Voetbal en Formule 1 kijkt hij graag op tv en zelf gaat hij naar de sportschool en speelt volleybal. Op de pagina trendwatcher zie je mijn andere collega’s welke actief zijn als redacteur op ons platform.

Artikelen: 45