Goed Gezien: een Gucci tas is zijn dubbele letter waard 

Gucci past prima in het rijtje Prada, Valentino en Vuitton. Een sterk merk dat niet alleen de tand des tijds, maar ook heel wat huiselijke ruzies heeft doorstaan. Het merk staat nog altijd als een huis. Een Gucci tas? Geweldig! 

Wie de website van het Italiaanse modehuis bekijkt, treft een eigentijds beeld met eclectisch geklede modellen die er een feestje van maken. Het kan Gucci niet gek genoeg, zo lijkt het. Combineer gerust een felgekleurde spencer met een geruite rok en een oversized blouse. Paar sokken eronder en sandalen met vette blokhakken en je bent… helemaal Gucci. Alleen de tas ontbreekt nog. Die mag ook lekker uitgesproken of juist sophisticated en bescheiden. Maar nooit zonder de dubbel G. GG, een sterk merk.

Gucci stijl moe je een beetje durven

Als het aan creatief directeur Alessandro Michele ligt introduceert Gucci anno 2021 een nieuwe definitie van luxe. Termen als eclectisch, modern en romantisch passeren daarbij de revue. Wat er uit de blender tevoorschijn komt is van grote klasse, kwaliteit en met een scherp oog voor detail. Gucci it is!

Gucci staat voor mode, lederwaren zoals tassen, juwelen en horloges. Dat klinkt als veel en zo ziet het er in beeld ook uit. Alle mogelijke kleurencombinaties komen voorbij. Modellen dragen veel kleding in felle kleuren, gecombineerd met prints en daarbij natuurlijk een hippe Gucci tas. Bij Gucci ontbreekt het niet aan bling-bling, maar het heeft ook een sportief uiterlijk. Gucci stijl moet je een beetje durven.

Gucci tas met goudkleurige ketting

De tassen knallen iets minder fel. In zwart en bruin uitgevoerd, met in de meeste gevallen het logo er stevig op, laat Gucci zien dat ze voor kwaliteit staat. De GG Marmont Bag is een zwarte leren tas, mooi doorgestikt met goudkleurige details en een schouderriem in de vorm van een goudkleurige ketting.

De Gucci Horsebit in zwart, inderdaad met een goudkleurig beslag dat lijkt op het bit dat een paard draagt, is voor dertienhonderd euro van jou. Deze hand- en schoudertas is van prachtig leer gemaakt. De tas is ook crossbody te dragen. Er is overigens een hele reeks van Gucci tassen die het horsebit als kenmerk hebben.

Dit genoemde bit is eigenlijk net zo bekend als het Gucci logo. Ten tijde van de Tweede Wereld Oorlog deed zich namelijk het feit voor dat Gucci nauwelijks aan leer kon komen om zijn lederwaren te creëren. Zijn ondernemersgeest liet hem echter niet in de steek en hij zette hennep, linnen en jute in om alsnog producten te creëren. Hij gebruikte daarbij ook het paardenbit om de tassen goed te kunnen sluiten. Vanaf dat moment is dat bit niet meer uit de onderwerpen verdwenen. Uiteindelijk werd hij vooral bekend met zijn GG-logo in bamboo op een tas uit 1947 en de GG Moccasins voor mannen uit 1952. Ook op deze schoenen tref je het paardenbit als versiering. Een ander belangrijk item werd de Flora sjaal die zijn zoon Rodolfo ontwierp voor Grace Kelly.

GG op een Gucci tas verwijst naar Guccio Gucci

Wie zich nog afvraagt waar de dubbele G vandaan komt; oprichter Gucci heeft de voornaam Guccio. GG richtte het bedrijf in 1921 op in het Italiaanse Florence. In 1995 werd het een beursgenoteerd bedrijf, vooral om niet handen van andere grote merken te vallen. Inmiddels is Gucci geen beursgenoteerd bedrijf meer, maar onderdeel van Pinault-Printemps-Redoute (PPR), later hernoemd tot Kering.

Terug naar de oprichter wiens volledige naam Guccio Giovanbattista Giacinto Dario Maria Gucci is. De man overleed in 1952 en was een rasondernemer en bovendien een echte ‘fashion designer’. Hij was de zoon van een leerbewerker in Florence en ging al jong aan het werk. Als jongeman werkte hij in het Savoy Hotel in Londen. Hoe hij daar vanuit Florence terecht is gekomen, is niet bekend. Wel dat hij behoorlijk onder de indruk was van de upper-class gasten die zich in het hotel bevonden. Daar zag hij dat de koffers en tassen die deze mensen bij zich hadden niet alleen functioneel maar vooral ook chique en mooi waren.

Het zette iets in gang in zijn creatieve geest en eenmaal terug in Florence start hij zijn eigen koffers- en tassenlabel. In 1921 was er het lederwarenmerk Gucci met een eigen winkel. Niet veel later komt er een winkel in Rome bij en gaan ook zijn zoons aan de slag in de zaak. Het wordt een waar familiebedrijf.

Gucci tassen-winkel in Florence, Rome en Milaan

In 1951 volgt er een winkel in Milaan. Een internationale uitbreiding zit er dan echter nog niet in. Gucci houdt het louter bij Italië, tot twee weken voor zijn overlijden. Dan openen zijn zoons Aldo, Rodolfo en Vasco een winkel in New York. Samen met nog twee andere zoons nemen deze vijf jongens het bedrijf gezamenlijk over. Vanaf dat moment zit er een enorme groei in en ontstaat er zelfs een Gucci Museum, de Gucci Garden, in Florence. Daar tref je alle legendarische modellen als het gaat om kleding en tassen. De geschiedenis van het bedrijf is daar mooi zichtbaar gemaakt en het is tegelijkertijd een eerbetoon aan vader en pater familias Gucci.

Van hype naar heibel bij Gucci

Wat het bedrijf regelmatig tegenwerkt zijn de schermutselingen tussen de zoons die elkaar naar de kroon steken. Gesteggel over de nalatenschap, gedonder met de belastingdienst. Het komt allemaal voorbij. Vooral in de jaren tachtig is het voer voor de journalisten en worden de ruzies en geldzaken breed uitgemeten in de pers.

Gucci tassen worden nog wel eens illegaal gekopieerd 

Gucci is echter nog steeds een sterk merk en kleedt nog altijd de ‘rich and famous’. Het is een van de meest succesvolle en rijke bedrijven in de wereld én een van de meest illegaal gekopieerde merken. Dat laatste mag als een compliment worden beschouwd.

Jeroen Feitsma
Jeroen Feitsma

Jeroen is al jarenlang actief in de Fashion E-Commerce. Als manager van o.a. Thebagstore.nl en Regenjas.nl is het “mode “ wat bij Jeroen door de aderen stroomt. Naast zijn passie voor mode is hij erg actief op zijn eigen linkedin profiel. Hier is hij vooral geïnteresseerd in hoe andere bedrijven uit de mode branche de zaken aanpakken of innoveren. Zijn Linkedin account gebruikt hij daarnaast ook om Thebagstore.nl & Regenjas.nl bij ondernemers en zelfstandigen onder de aandacht te brengen. Naast zijn werk is Jeroen geïnteresseerd in sport en koken. Voetbal en Formule 1 kijkt hij graag op tv en zelf gaat hij naar de sportschool en speelt volleybal. Op de pagina trendwatcher zie je mijn andere collega’s welke actief zijn als redacteur op ons platform.

Artikelen: 45