Geschiedenis van de legendarische Nike Air Max

Op zoek naar het perfecte paar sneakers die bij jouw nieuwe tas matchen? Lees dan in deze blog waarom je niet mis kunt grijpen met een paar Nike Air Max en hoe dit geweldige merk is ontstaan. En net zoals bij veel succesvolle uitvindingen, dacht iedereen dat de uitvinder van dit herkenbare luchtkussen niet goed bij zijn hoofd was.
Het idee
Marion Franklin Rudy is de man die op het idee is gekomen om luchtkussens in schoenen te verwerken. Een idee dat niet zomaar een succes is geworden, want hij werd keer op keer afgewezen door schoenenmerken. Gelukkig was het een van de oprichters van Nike (Phil knight) die wel wat zag in het idee van de ruimtevaartingenieur. Dit was dus het begin van schoenen met een zichtbaar luchtkussen, namelijk de Nike Air Max 1.
De ontwikkeling
De eerste modellen inclusief luchtkussen werden in 1987 uitgebracht. Deze eerste Air Max werd ontworpen door Bruce Kilgore en Tinker Hatfield, waarbij Hatfield zijn inspiratie kreeg door naar het museum Pompidou te kijken in Parijs. Hem leek het namelijk een goed idee om ook van de buitenzijde het luchtkussen te laten zien, waardoor je dus eigenlijk als het ware via een raam naar de binnenkant van de schoen kon kijken. Het museum in Parijs staat namelijk bekend om het enorme aantal ramen.
Hierna werd er behoorlijk getweakt aan het ontwerp en werden er grotere luchtkussens gebruikt, evenals de Air Unit. Die wederom een bijzondere bron van inspiratie had, namelijk een hoefijzer. Dit proces had de naam “blow molding” en heeft de sneakers gebracht tot waar ze nu zijn. Langzamerhand veranderde een schoen die was ontstaan door een techniek die werd gebruikt voor de ruimtevaart, naar een sneaker die niet alleen ultra comfortabel is maar ook een echt stijlicoon.
Tegenwoordig kun je allerlei verschillende modellen krijgen, al is de originele Nike Air Max 1 kopen niet meer zo makkelijk. Nike heeft namelijk besloten om zich te richten op andere modellen, zoals de Air 180 en Air Max 93.
Bijzondere feitjes over Nike
Nu je weet hoe Nike zich heeft ontwikkeld van idee tot het bekendste schoenenmerk wereldwijd, dat je kunt kopen bij Slick Sneakers, hieronder nog een paar leuke feitjes die te maken hebben met hun geschiedenis.
- Wist je dat het logo “de Swoosh” is geïnspireerd op de vleugels van de Griekse godin Nike? Dit is de godin van de overwinning. Het logo kostte destijds naar horen zeggen 35 euro om te laten ontwerpen
- De slogan “Let’s do it” een zeer lugubere herkomst heeft? Alhoewel er speculaties zijn of dit waar is, gaf Wieden (bedenker van de slogan) tijdens een interview aan dat het de laatste woorden waren van een man die werd geëxecuteerd en zei “You know, lets do it”. Andere bronnen hebben het over een positiever ontstaan, tijdens een gesprek tussen Wieden en Phil Knight. Over alles wat atleten moeten trotseren om extreme prestaties te leveren. Iets waarbij ook dit item goed van pas komt.
- Nike ooit is begonnen onder een totaal andere naam? Namelijk Blue Ribbon Sports
- Vertegenwoordigers van het merk “Ekins” worden genoemd? De naam ekin betekent nike, maar dan van achter naar voren gelezen