Scandinavische topmerken bij THEBAGSTORE

THEBAGSTORE biedt enorm veel tassen aan van verschillende brands, maar een tas van een Scandinavisch merk haal je er zo tussenuit. Waar ligt dat aan? Aan de combinatie van functionaliteit, eenvoud en een vleugje eigenwijsheid.

Scandinaviërs zijn volgens kenners nogal eigenwijze types die zich niet zo snel door trends laten overrulen. Ze houden zich liever bij hun eigen manier van leven en wonen en niemand kan tippen aan hun ambachtelijke tradities. In tegenstelling tot wat je zou denken, heeft dat niet geleid tot het in ere houden van producten als gevolg van traditionele huisvlijt, maar tot prachtige spullen die een grote mate van vakmanschap en expertise laten zien. In de kunst en architectuur komt dat ruim tot uiting. En zo ook in de meubels, mode en accessoires. 

Hoe dat zo gegroeid is? Daar is vaak lastig de vinger op te leggen. Er wordt wel gezegd dat met de industrialisatie in Europa, de Scandinaviërs ook toen vooral hun eigen weg gingen. Die industrialisatie zorgde aan het begin van de twintigste eeuw voor veel veranderingen. Scandinaviërs, altijd al een beetje eigenzinnig, schoven in tegenstelling tot andere landen hun ambachten echter niet aan de kant. Ze bleven ambachtelijk werk in ere houden. 

Dat bleek wel tijdens een in 1930 georganiseerde tentoonstelling in Stockholm, waar allerlei meubels werden getoond die het ambacht eer aan deden. De verzamelnaam voor deze meubels? Scandinavisch design. Het kenmerk was eenvoud en functionaliteit. En dat zag er gewoonweg mooi uit, zonder dat er enige sprake was van saai. In de rest van Europa probeerden men meubels mooi te maken door ze vooral te decoreren. Het zorgde voor zwaar donker meubilair. Van die franje moesten de Scandinaviërs niets hebben. Zij vertrouwden op hun ambachtslieden en op de kwaliteit ervan zonder dat er enige opsmuk nodig was. Hun meubels hielden het interieur licht en fris. 

Je kunt een gelijkenis zien in de mode. Ook de Scandinavische mode was van een ander kaliber en in de wereld van de tassen hadden de Denen, Zweden en Noren dat ook goed begrepen. Je ziet het aan de eenvoudige en sobere vormgeving en de heldere kleuren. Daarmee worden geen felle schreeuwerige kleuren bedoeld, maar de kleuren die je aantreft als de lange Scandinavische zomer op z’n hoogtepunt is of als de noordelijke winterzon de lucht siert met de meest bijzonder zachte tinten. Denk aan ijsblauw, zachtroze, helderwit, avondrood en ga zo maar door. Laten we een aantal van deze Scandinavische merken onder de loep nemen. 

Fjällraven: deel opbrengst rugzak voor natuurbehoud

Åke Nordin zegt je zo waarschijnlijk niets, maar het is de ‘founder’ van Fjällraven. De naam van de man zelf doet je al in het hoge noorden wanen, maar wat betekent nu Fjällraven? Fjällraven is de poolvos die in de tijd dat Nordin door de bossen struinde met zijn eerste zelfgemaakte rugzak met uitsterven werd bedreigd. Dat ging hem zo aan het hart dat hij een deel van de opbrengst van zijn later verkochte rugzakken, inmiddels verder uitgewerkt en verbeterd, voor het behoud van de poolvos inzette. Dat lukte en er gaat nog altijd een deel van de opbrengst van de populaire Fjällraven Kånken rugzak richting projecten voor het behoud van de natuur. Een win-win. Als voorbeeld laten we hier de heerlijk helder blauwe Fjällraven Kånken zien. 

0017 kanken 23510 532 a main fjr

Frii of Norway: tassen ontwikkeld voor de kinderrug

Deze merknaam laat direct weten waar de geweldig mooi kindertassen van Frii of Norway vandaan komen. Ook hier kunnen we een verwijzing naar de noordse natuur doen, want Noren weten hoe je kou, sneeuw en ijs moet trotseren. Met goede spullen. De rugzak maakt daar onderdeel vanuit en de tassen zijn dan ook onverslijtbaar. Kinderen kunnen er mee gooien en smijten wat ze willen, ze zijn niet kapot te krijgen. Daarnaast kun je als ouder met een gerust hart je kind met zo’n vol beladen tas naar school sturen, want deze rugzakken zijn ontwikkeld in samenwerking met chiropractors. De tassen zijn zo vormgegeven dat een kinderrug daar geen hinder van ondervindt. Er zit een aluminium strip op voor de stabiliteit. Balans is het codewoord. Check deze ruime kinderrugzak van Frii of Norway met de populaire voetbalprint. 

Frii of Norway Football Kids Backpack-0

Markberg: design tot in detail

Houd je van Denemarken? Of ben je een liefhebber van de Deense taal (lees: Deense series), dan zetten de namen Mette Astrup en Rune Klemmensen je direct op een Deens spoor. Het zijn de makers van de Markberg tassen die uiterst fraai zijn. Dit merk let enorm op details en dat zie je eraan af. De naam Markberg is overigens samengesteld uit de M van Mette, de A van Astrup, de R van Rune en de K van Klemmensen. Berg hebben ze eraan vastgeplakt. Als wij er eentje mogen kiezen is dat de Markberg Vera in okergeel. Een geweldige crossbodytas waarmee je vrolijk het voorjaar in duikt. 

markberg vera 0010 5183gra 307 a

Rains: waterbestendige eenvoud

Rains doet haar Scandinavische roots eer aan door te kiezen voor eenvoud. Dat tref je aan bij de regenkleding die ze produceren, maar ook als het gaat om de immens populaire tassen. Waterdichte rugzakken met een prachtig design. En de kleuren zijn eindeloos. Eindeloos mooi en eindeloos als het gaat om de diversiteit. Dat wordt lastig kiezen. De kleding, tassen en accessoires van Rains zijn ontworpen om de ergste weersomstandigheden te doorstaan, en zijn tegelijkertijd stijlvol en modern. Het merk bestaat nu bijna tien jaar en sinds 2016 heeft Rains wereldwijd conceptwinkels geopend in steden zoals Kopenhagen, Parijs, New York en Londen. Wij vallen als een blok voor de Rains rolltop rugzak in off-white. Heerlijk, helder, Rains…

rains 0009 buckle rolltop off white 5

Still Nordic: brains & beauty

Still Nordic tilt een tipje van de sluier op als het gaat om het antwoord op de vraag hoe het toch komt dat Scandinaviërs zo goed zijn in het ontwerpen van stijlvolle tassen. Uit Amerikaans onderzoek (door Richard Florida, hoogleraar economie) blijkt namelijk dat er in Scandinavië grote waarde wordt toegekend aan de creativiteit van werknemers. Dat onderzoek laat zien dat Scandinaviërs al op jonge leeftijd een flinke dosis creativiteit krijgen aangeboden. Dat leidt tot innovatieve ondernemers. En tot creatief meedenkende werknemers. Dat laatste is ook bij Still Nordic het geval. Hier wordt duidelijk waar die creativiteit toe leidt. Onder ander tot de Still Nordic Sami leren rugzak Zinfandel. Een beauty. 

Still Nordic Sami Backpack Zinfandel-0

Kapten & Son, Ucon Acrobatics: spek en bonen Scandinavisch

Deze drie merken zijn wat vreemde eenden in de bijt. Duitse merken die tegen het Scandinavische aan schuren. We laten ze hier niet ongenoemd, want als je van Scandinavisch design houdt, grote kans dat deze merken je dan ook aanspreken. 

Ucon Acrobatics heeft prachtige rugzakken in de collectie van een eenvoud en schoonheid zoals ze in het noorden gemaakt worden. Bij het merk uit Berlijn staat creativiteit voorop en dat zie je. Kijk maar eens naar hun zwarte Lotus rugzak

ucon hajo forrest 0002 550x714

Kapten & Son is een Duits merk met eveneens die Scandinavische uitstraling. Het merk ziet zichzelf als representant voor de wereldburger. Hier dus geen onderscheid in waar je vandaan komt, maar de tassen krijgen wel allemaal namen van Scandinavische steden mee. Wat denk jij van de rugzak Copenhagen? Echt een bijzondere tas met dat leren riempje.

Kapten & Son Copenhagen Grey Brown-0

Jeroen Feitsma
Jeroen Feitsma

Jeroen is al jarenlang actief in de Fashion E-Commerce. Als manager van o.a. Thebagstore.nl en Regenjas.nl is het “mode “ wat bij Jeroen door de aderen stroomt. Naast zijn passie voor mode is hij erg actief op zijn eigen linkedin profiel. Hier is hij vooral geïnteresseerd in hoe andere bedrijven uit de mode branche de zaken aanpakken of innoveren. Zijn Linkedin account gebruikt hij daarnaast ook om Thebagstore.nl & Regenjas.nl bij ondernemers en zelfstandigen onder de aandacht te brengen. Naast zijn werk is Jeroen geïnteresseerd in sport en koken. Voetbal en Formule 1 kijkt hij graag op tv en zelf gaat hij naar de sportschool en speelt volleybal. Op de pagina trendwatcher zie je mijn andere collega’s welke actief zijn als redacteur op ons platform.

Artikelen: 45