Balenciaga tas

Als het gaat om mode, dan weet het merk Balenciaga keer op de keer te verrassen. Het Parijse modehuis, opgericht in 1917 door de getalenteerde Spaanse ontwerper Cristóbal Balenciaga is al jarenlang een vaste waarde in de modewereld. Van de iconische chemise jurk tot de Triple S – sneakers, Balenciaga weet bijzonder vaak de show te stelen. Wat maakt deze ontwerpen nou zo uniek? Is het de innovatieve twist, de elegante uitstraling, of gewoon het feit dat het er verdomd goed uitziet? Laten we eens een kijkje nemen in de wereld van Balenciaga en ontdekken waarom dit merk al zo lang aan de top staat. 

Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga, de man achter het merk Balenciaga, werd geboren in 1895 in Spanje. In 1917 opende hij zijn eerste Haute Couture House genaamd ‘Eisa’, een afkorting van de meisjesnaam van zijn moeder. Na de burgeroorlog verhuisde hij naar Parijs, waar hij in 1937 een nieuwe boetiek opende en vanaf dat moment ontstond het merk Balenciaga. 

De eerste collectie die hij presenteerde was meteen een groot succes bij de pers en kopers. Zijn verfijnde stijl en innovatieve ontwerpen vielen al snel op bij de high society. In de jaren vijftig en zestig schopte Cristóbal Balenciaga het tot een van de meest invloedrijke modeontwerpers van de wereld. In 1960 ontwierp hij de trouwjurk voor Fabiola De Mora Y Aragón toen zij trouwde met koning Boudewijn I van België. Een memorabel moment in de geschiedenis van het merk.  

Na deze succesvolle periode volgde een rustigere tijd voor het merk. In 1972 overleed Cristóbal Balenciaga, waarna er een aantal jaren helemaal weinig gebeurde. Pas in 1986 nam de Bogart Group het eigendom over van het Balenciaga House en werd Michel Goma aangesteld als creatief directeur. Met zijn kleurrijke collectie ‘Le Dix’ wist Goma het merk nieuw leven in te blazen. 

Josephus Thimister

In 1992 werd Josephus Thimister aangesteld als creatief directeur van Balenciaga. Onder zijn leiding kreeg het merk een high-end status. Hoewel hij erin slaagde om de positie van Balenciaga te versterken kwam er een abrupt einde aan zijn carrière bij het merk na een controversiële catwalk show in 1997. Tijdens deze show liep het publiek weg. Als gevolg hiervan werd Joshephus Thimister ontslagen. 

Nog meer opvolgers: Nicolas Ghesquière en Alexander Wang 

Balenciaga heeft verschillende creatieve directeuren gehad na Josephus Thimister. Nicolas Ghesquière was de opvolger van Thimister van 1997 tot 2012. Ghesquière maakte naam vanwege zijn opvallende ontwerpen, waaronder de gladiatorlaarzen, hyperbloemenprints en de iconische ‘IT’ tas Lariat. Op dit moment staat hij aan het roer bij Louis Vuitton. Alexander Wang volgde Ghesquière op en was creatief directeur van 2012 tot 2015. Hij gaf het merk een jongere en Amerikaanse uitstraling. 

Huidig creatief directeur: Demna Gvasalia

Op dit moment is Demna Gvasalia de creatief directeur van Balenciaga. Hij heeft de avant-garde benadering van het merk gecombineerd met zijn affiniteit met comfortabele streetwear en heeft oversized, volumineuze, speelse en functionele kleding gecreëerd. Gvasalia’s missie is om luxe kleding te maken die gedragen kan worden in plaats van in de kast te blijven hangen. 

Waar staat Balenciaga voor?

Balenciaga is een Frans modehuis dat bekend staat om zijn avant-gardistische ontwerpen en innovatieve stijl. Zoals je al kon lezen is het merk opgericht door de Spaanse ontwerper Cristóbal Balenciaga in 1919 in San Sebastian, Spanje. Het modehuis staat bekend om zijn kenmerkende stijl van pure lijnen, gedurfde vormen en minimalistische benadering van design. Iconische stukken zoals de ‘City’ tas en de ‘Triple-S sneakers’ zijn uitgegroeid tot must-haves voor modeliefhebbers over de hele wereld. Naast baanbrekende ontwerpen heeft Balenciaga zich gepositioneerd als een voorvechter van duurzaamheid en ethisch verantwoorde productieprocessen. Zo heeft het merk verschillende initiatieven gelanceerd om de milieu-impact van zijn productie te verminderen. 

Wat is het probleem met Balenciaga?

Het merk Balenciaga kan er wat van wat betreft choquerende reclamecampagnes, maar in 2022 gingen ze echt een stapje te ver. Op hun website stonden beelden van kinderen die poseerden met teddyberen in bondage-outfits, wat door velen als zeer ongepast werd gevonden. 

Maar dat is nog niet eens het ergste. Op een foto van een Balenciaga tas lag namelijk een papier met daarop de woorden: ‘sexual intercourse’, ‘phornograpgy’ en ‘sex’. Dit papier bleek deel uit te maken van het document van Ashcroft vs. Free Speech Coalition, een omstreden rechtszaak over het voorkomen van kinderpornografie. 

Het feit dat deze woorden gebruikt werden in een campagne waarbij kinderen de hoofdrol spelen is natuurlijk onbegrijpelijk. De campagne is dan ook door Balenciaga van hun website en social media verwijderd. Het modehuis bood snel daarna hun excuses aan via hun Instagram pagina. 

Collectie Balenciaga 

Met een unieke mix van haute couture-technieken en moderne streetwear invloeden presenteert Balenciaga seizoen na seizoen een collectie die zowel draagbaar als kunstzinnig is. De stijl van Balenciaga is te herkennen aan de oversized silhouetten, de onconventionele materialen en de experimentele snitten. Deze kenmerken zie je terug in alle collecties, of het nu gaat om de iconische Triple-S sneakers of de tassen en accessoires. 

In de collectie van Balenciaga vind je een brede selectie van kledingstukken, variërend van casual T-shirts en hoodies tot elegante avondjurken en kostuums. De ontwerpen hebben altijd de karakteristieke Balenciaga-touch. De collectie van Balenciaga is een ideale keuze voor iedereen die op zoek is naar trendsettende mode met een sterk gevoel voor individualiteit en creativiteit. 

Balenciaga tassen en andere accessoires 

De accessoires van Balenciaga zijn trendy en tijdloos. Of je nu op zoek bent naar een tas, riem, of een portemonnee je kan altijd iets vinden wat past bij jouw stijl. Een van de meest populaire accessoires van Balenciaga zijn de tassen. Van de iconische City bag tot de oversized shoppers en de kleine crossbody tassen, voor iedereen is er wat. De tassen zijn meestal uitgevoerd in leer en zijn herkenbaar aan het kenmerkende Balenciaga logo. Naast tassen, riemen en portemonnees zijn er ook nog zonnebrillen, sieraden en schonen. Elk item is zorgvuldig ontworpen en voldoet aan de hoge kwaliteitseisen van het merk. Met accessoires van Balenciaga geef je je outfit een unieke uitstraling. 

Hoeveel kost een Balenciaga tas? 

De prijs van een Balenciaga tas is afhankelijk van het specifieke model en het gebruikte materiaal. De beginprijzen beginnen over het algemeen bij E 800,- en kunnen oplopen tot meer dan E 2000,-. Zeker voor de iconische ‘City’ tas betaal je een hoge prijs. 

Waarom is een product van Balenciaga’s zo duur?

Er zijn verschillende factoren die de producten van Balenciaga zo duur maken. Het merk maakt bijvoorbeeld gebruik van hoogwaardig materiaal en vakmanschap, ook worden luxe materialen zoals leer en zijde gebruikt. Elk product wordt met de hand vervaardigd, wat zorgt voor een hoog niveau van detail en afwerking. Een andere factor is het prestige van het merk. Balenciaga is een van de meest gewilde modemerken ter wereld, het wordt gedragen door invloedrijke beroemdheden en trendsetters waardoor het een hoge status heeft gekregen. Verder maakt Balenciaga veel kosten voor marketing en promotie. Ook dat draagt bij aan de hoge prijzen. 

Wie draagt Balenciaga?

Het merk wordt vaak gedragen door beroemdheden, influencers en modellen. Onder andere Rihanna, Kim Kardashina, Belle Hadid en Kanye West hebben het merk gedragen. Maar Balenciaga is ook populair onder jonge mensen die veel te besteden hebben en op zoek zijn naar unieke mode. 

Waar koop je Balenciaga?

Balenciaga producten zijn via diverse kanalen te koop. Zo kan je Balenciaga producten kopen bij de officiële Balenciaga winkels. Deze zijn gevestigd in grote steden over de hele wereld, waaronder Amsterdam, Parijs, Londen, New York en Tokyo. Ook bij luxe warenhuizen zoals Harrods, Selfridges en Bergdorf Goodman kun je terecht. Verder kan je in tweedehandswinkels en online marktplaatsen het merk terugvinden, maar let dan goed op of de producten echt zijn. 

Hoe weet je of een Balenciaga tas echt is? 

Een Balenciaga tas is een gewild item, vandaar dat er veel vervalsingen in omloop zijn. Om ervoor te zorgen dat je een echte Balenciaga tas koopt zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten. Controleer bijvoorbeeld de kwaliteit van het materiaal. Balenciaga gebruikt hoogwaardige materialen voor hun tassen zoals stevig canvas en zacht leer. Voelt de tas goedkoop aan dan kan dit een teken zijn dat de tas nep is. 

Let op het logo en de merknaam. Het Balenciaga logo moet kloppen en de merknaam moet juist gespeld zijn. Ook de plek waarop het logo op de tas staat is belangrijk. Kijk naar de grootte, de positie en de afstand tussen de letters. Controleer de ritsen. Deze moeten soepel zijn. 

Verder kan je het serienummer nog checken. Elke tas heeft een uniek serienummer. Controleer of het nummer overeen komt met het nummer dat op het authenticiteitsbewijs staat. Koop de tas bij een erkende dealer zoals een officiële Balenciaga winkel of een online retailer. Schaf de tas niet aan op straat of via onbekende websites. 

Heb je nog steeds twijfels? Dan kan je de tas laten controleren door een professional. Sommige mensen zijn gespecialiseerd in het beoordelen van de echtheid van luxe handtassen. Wees sowieso altijd alert en kritisch bij het kopen van een Balenciaga tas. 

Balenciaga sale 

Balenciaga is een luxueus merk, waardoor de tassen van Balenciaga een behoorlijk prijskaartje hebben. Zoek je een Balenciaga tas met korting dan hebben wij goed nieuws, want het merk houdt regelmatig sales. Tijdens de sale kan je kortingen vinden van 20% tot 50%. 

Je moet er snel bij zijn, want de kortingen zijn maar korte tijd beschikbaar. Schrijf je daarom in voor de nieuwsbrief van Balenciaga of volg de social media kanalen van Balenciaga. Hierop worden updates geplaatst over de sale. Wil je een Balenciaga tas kopen tijdens de sale let dan ook goed op of je een authentieke Balenciaga tas koopt. Vervalsers maken soms gebruik van kortingen om hun namaakproducten te verkopen. 

Balenciaga look alikes bij THEBAGSTORE

Ben je een liefhebber van de stijl van Balenciaga, maar ligt de prijs van het merk buiten je budget? Ga dan bij THEBAGSTORE op zoek naar alternatieven. Hoewel de Balenciaga tassen uniek zijn in hun ontwerp en kwaliteit, heeft THEBAGSTORE een aantal merken die qua stijl vergelijkbaar zijn. 

Een voorbeeld hiervan is het merk Valentino. Dit merk heeft eveneens een luxueuze stijl, met tassen die gemaakt zijn van hoogwaardige materialen. Een andere optie is MYOMY, zij staan ook bekend om hun duurzame en milieuvriendelijke productieprocessen. Bovendien hebben de tassen een minimalistische en eigentijdse uitstraling net zoals de Balenciaga’s ontwerpen. Zoek je een tas die geschikt is voor dagelijks gebruik dan is Herschel een prima optie. Hun tassen hebben namelijk een casual en trendy uitstraling evenals Balenciaga’s alledaagse tassen. 

THEBAGSTORE heeft ook een aantal merken die niet per se lijken op Balenciaga, maar wel een unieke en opvallende uitstraling hebben. Een voorbeeld daarvan is Tommy Hilfiger. Elk merk heeft zijn eigen kenmerkende stijl. Bij THEBAGSTORE bieden we daarom een breed scala aan merken en stijlen aan, zodat iedereen bij ons kan slagen in het vinden van de perfecte tas. 

Jeroen Feitsma
Jeroen Feitsma

Jeroen is al jarenlang actief in de Fashion E-Commerce. Als manager van o.a. Thebagstore.nl en Regenjas.nl is het “mode “ wat bij Jeroen door de aderen stroomt. Naast zijn passie voor mode is hij erg actief op zijn eigen linkedin profiel. Hier is hij vooral geïnteresseerd in hoe andere bedrijven uit de mode branche de zaken aanpakken of innoveren. Zijn Linkedin account gebruikt hij daarnaast ook om Thebagstore.nl & Regenjas.nl bij ondernemers en zelfstandigen onder de aandacht te brengen. Naast zijn werk is Jeroen geïnteresseerd in sport en koken. Voetbal en Formule 1 kijkt hij graag op tv en zelf gaat hij naar de sportschool en speelt volleybal. Op de pagina trendwatcher zie je mijn andere collega’s welke actief zijn als redacteur op ons platform.

Artikelen: 44